“Embarcament immediat” explica les raons per les quals, des dels inicis de l’aviació a Catalunya, l’aeroport es va instal·lar al terme del Prat de Llobregat. Als anys 20, fins i tot s’hi van arribar a concentrar tres aeròdroms. Amb el pas del temps, s’ha intentat, en més d’una ocasió, traslladar l’aeroport a un altre lloc. Tots els intents han fracassat.



“Embarcament immediat” segueix també l’itinerari de Josep Canudas, el cap dels Serveis d’Aeronàutica de la Generalitat republicana.Ell ja va ser testimoni del primer vol que es va fer a Barcelona, a l'hipòdrom de Can Tunis, al febrer del 1910 –vol que el documental reprodueix en 3D–. Canudas dedica tots els seus esforços a dotar Barcelona d’un aeroport que estigui al nivell d’altres ciutats europees. És el primer a comprendre que un aeroport no és només un lloc on s’enlairen i aterren avions, sinó que és un motor de desenvolupament econòmic. Seguir els esforços de Canudas ha permès recuperar imatges de les primeres dècades del segle XX que reflecteixen tot el que el món de l’aviació tenia d’aventura i de risc.


Així va ser el primer vol que es va fer a Barcelona, a l’hipòdrom de Can Tunis. Era l’11 de febrer de 1910.

I, precisament, calia assumir una bona dosi de risc per muntar al 1919 una línia de correu aeri internacional. És el que fa Pierre George Latécoère, que perquè els seus avions vagin de Tolosa a Casablanca, al Marroc, fa de Barcelona la primera escala de la línia. Latécoère farà un dels tres aeròdroms que acollirà el Prat. Els testimonis de l’època parlen de les condicions del terreny, de les lleis que imposen els aiguamolls i els canyissars a l’hora de condicionar una pista d’aterratge. Unes lleis i unes dificultats que encara veiem reflectides avui, en la construcció de la T-1.

L’aeroport que s’està fent ara és fruit del pacte firmat a mitjans dels anys 90 entre totes les administracions. El documental entrevista tots els que aleshores hi van establir les bases del nou model d’infraestructura.


El paisatge comença a canviar a tot el delta del Llobregat a partir de les negociacions fetes a mitjans dels anys 90.

“Embarcament immediat” també explora com és la convivència entre els conreus, els avions i els ocells que tenen el seu hàbitat als espais naturals protegits. Una passejada pel delta del Llobregat, per descobrir paisatges i llocs inaccessibles que envolten l’aeroport i que fan que ara, durant un enlairament o un aterratge, el territori es contempli amb una altra mirada.

Fitxa

Direcció i guió: Montserrat Besses
Realització: Àngel Leiro
Producció: Tona Julià
Documentació: Miracle Tous
Ajudant de realització i muntatge: Joan Simó
Imatge: Carles de la Encarnación

En aquest enllaç podeu consultar el pdf amb la informació completa.