Escrit per: Marató per la pobresa
TV3 ha acabat d’emetre “Vincles”, una sèrie que ha posat de relleu la feina que duen a terme algunes de les més de 6.000 entitats socials que treballen a Catalunya, algunes de les quals van rebre fons de la Marató per la pobresa.

La web de “Vincles”, www.tv3.cat/vincles recull els 20 vídeos emesos, en què la periodista Agnès Marquès ha conduït un diàleg entre una persona en risc d’exclusió social i un voluntari o treballador d’una entitat. Així mateix, la web ofereix una llista amb 32 federacions i grans organitzacions que, agrupades en la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, representen més de 4.000 entitats. També es poden localitzar altres entitats per àrea geogràfica a través d’una guia.
Categories: El programa
Escrit per: Marató per la pobresa
'">Afegeix comentari
Dilluns 16 de juny, després del Telenotícies Migdia, TV3 estrenarà “Vincles”, una sèrie de 20 capítols que mostra com la cohesió social es construeix cada dia a través de vincles personals, petits però forts.

Conduït per Agnès Marquès, “Vincles” és un diàleg a tres bandes en què dues persones, una en risc d’exclusió social i una altra voluntària o treballadora d’una entitat social, expliquen en quin moment de les seves vides s’han conegut i com s’han influït mútuament. Darrere aquests vincles hi ha algunes de les més de 6.000 entitats socials que reforcen la cohesió social al nostre país i que la crisi dels últims anys ha fet més necessàries que mai.

L’espai vol subratllar la importància de les persones que hi treballen, com a voluntaris o com a professionals, però també com els canvis econòmics i socials poden fer canviar els rols inesperadament.

“Vincles” és una invitació a la reflexió i, si l’espectador ho desitja, a l’acció. La pàgina web del programa (www.tv3.cat/vincles) ofereix accés directe a bosses de voluntariat i a contactar amb les entitats socials del país.

Alguns dels 20 capítols de la sèrie donen veu a persones que han establert relació a través d’entitats amb dècades d’experiència, com Arrels o Càritas, mentre que altres s’han conegut en organitzacions creades recentment, com el restaurant La Trobada, de Terrassa. Aquesta última, com també la Fundació Pere Closa o la cooperativa Impulsem, entre altres, van ser una de les 75 entitats que van rebre l’ajut econòmic dels espectadors de TV3 a través de la Marató per la Pobresa, el maig del 2012. Aquest espai compta amb el suport de la Fundació La Marató de TV3.

“Vincles” és una producció de Televisió de Catalunya amb la col•laboració de Sticaki.
Categories: El programa

07/11/2013: Creu Roja Espanyola reconeix “La Trobada, el restaurant del temps”, com a Bona Pràctica 2013 d’inclusió social

Escrit per: Marató per la pobresa
El projecte, impulsat per l’Associació Local d’Entitats per la Inclusió (ALEI) de Terrassa, s’ha pogut engegar gràcies als fons de la Marató per la pobresa

Creu Roja Espanyola ha premiat l’Associació Local d’Entitats per la Inclusió (ALEI) de Terrassa pel projecte La Trobada, el restaurant del temps, amb el reconeixement Bona Pràctica 2013, dins la XI Convocatòria de selecció de Bones Pràctiques en Inclusió Social, impulsada per aquesta organització amb el finançament del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, i amb la participació de la Universitat Comillas de Madrid.

El jurat ha valorat especialment l’esforç de coordinació entre les 31 entitats de la xarxa ALEI per articular una iniciativa conjunta i el vessant comunitari del restaurant, obert a tota la ciutadania.

El guardó, compartit amb tres iniciatives més de tot l’estat espanyol, es lliurarà a Madrid a finals de novembre dins el marc del XI Seminari de Bones Pràctiques en Inclusió Social, en què un representant d’ALEI i un client del temps de La Trobada tindran l’oportunitat de presentar el projecte.
Categories: Assistència

28/10/2013: Cecot renova el projecte “Atenció a la nova pobresa”, que es va posar en marxa gràcies a la Marató per la pobresa

Escrit per: Marató per la pobresa
El projecte “Atenció a la nova pobresa”, de l’àmbit de la inserció sociolaboral, està centrat a combatre la pobresa emergent que ha aparegut amb la crisi econòmica. El col·lectiu anomenat “nous pobres” està conformat per persones amb característiques educatives, socials i culturals pròpies de la classe mitjana i de la mitjana-baixa que s’han quedat sense feina i que no poden continuar accedint als béns i serveis als quals abans sí que tenien accés.

Cecot ha volgut implicar-se directament en el suport a les persones afectades en l’àmbit professional i per això va posar en marxa tallers d’inserció sociolaboral que inclouen mòduls d’inserció laboral i sessions grupals d’empoderament.

“Atenció a la nova pobresa” ha estat un dels 40 projectes finançats amb els fons obtinguts en la Marató per la pobresa, celebrada amb caràcter excepcional el 27 de maig del 2012 per TV3, Catalunya Ràdio i la Fundació La Marató de TV3.

Ara, gràcies a la implicació de l’Obra Social “la Caixa” en projectes socials, Cecot podrà continuar atenent i ajudant persones en situació de pobresa emergent durant l’any vinent.

Catalunya Ràdio s’ha fet ressò d’aquesta notícia. Escolteu la peça d’àudio.
Categories: Inserció sociolaboral

28/06/2013: El restaurant La Trobada serveix 3.600 menús durant els seus primers tres mesos

Escrit per: Marató per la pobresa
La Trobada, el restaurant del temps de Terrassa, ha servit 3.582 menús de migdia, una mitjana diària de 53 i mensual de 1.194 durant els primers tres mesos de funcionament. El 54% dels dinars d’aquests tres primers mesos corresponen a clients convencionals (els que se’l paguen amb diners: 6,50 euros); el 38%, a clients del temps, derivats des dels serveis socials municipals (52 persones) o bé de Càritas (15 més), i el 8% restant, a empleats i voluntaris. Al juny, la mitjana ronda els 65 menús diaris (30 de convencionals, 30 del temps i cinc de l’equip).

Els clients del temps, víctimes de la nova pobresa arran de la crisi econòmica, fan, per cada àpat, una hora de voluntariat al local, que en fomenta l’autoestima i la dinamització, i iguala i posa en contacte els dos col·lectius, tot enfortint així els llaços comunitaris. Durant aquests tres mesos, aquest innovador establiment d’economia del bé comú ha generat expectació arreu del país i del món, i s’ha consolidat com una peça clau del panorama social i gastronòmic terrassenc.

També per a grups

Entre la clientela de La Trobada destaquen els grups mitjans i grans, que hi són benvinguts i als quals es recomana, això sí, reserva prèvia. Empreses locals com Norgren han vist en un dinar al restaurant del temps l’oportunitat de dur a terme una acció de responsabilitat social corporativa (RSC). També entitats de la xarxa promotora de la iniciativa, ALEI, que agrupa 31 entitats del tercer sector terrassenc, hi han fet o hi faran dinars grupals. És el cas del centre especial de treball Fupar i dels casals d’estiu de la colla castellera Minyons de Terrassa, la seu dels quals acull l’experiència. Entre els clients que ja han dinat a La Trobada hi ha algunes personalitats locals, com l’alcalde, Jordi Ballart, o el bisbe, Josep Àngel Saiz Meneses.



Finançament i futur

L’afluència de clientela convencional —el sol fet d’anar-hi a dinar— és una de les peces fonamentals per garantir la sostenibilitat financera —el futur, en definitiva— del restaurant, que aquest primer any cobrirà el dèficit de 60.000 euros gràcies a la col·laboració de la Fundació La Marató de TV3, a través de la Marató per la pobresa, complementada amb aportacions de l’Ajuntament de Terrassa i de Càritas. La Trobada també ha rebut nombroses aportacions en espècie de particulars i d’organitzacions, que han cobert la compra de material o de gènere. Per donar a conèixer l’establiment entre els comerços, les empreses i tota la ciutadania en general, dos clients del temps actuen al carrer com a promotors de la iniciativa.

L’equip gestor de La Trobada explora diversos camins per tal de garantir la continuïtat d’un projecte que ofereix menjar de qualitat a bon preu i amb un valor afegit social que el fa únic.

Ressò mediàtic internacional

Des de la seva obertura, al març, La Trobada ha captat l’atenció de gairebé tots els principals mitjans de comunicació catalans i espanyols, però també ha despertat l’interès de la premsa internacional.

N’han parlat àmpliament mitjans de referència, com ara els diaris The Times, Le Monde o New York Daily News (quart diari dels EUA), les televisions BBC i France3, el digital The Huffington Post o l’agència Associated Press, que ha propulsat el restaurant del temps i Terrassa als mitjans d’arreu del món. També s’han interessat formalment per la fórmula de La Trobada institucions públiques, com ara la Diputació de Barcelona o l’Ajuntament de Barcelona, el Bisbat de Sant Feliu de Llobregat, bancs del temps de diverses poblacions catalanes i estudiants de secundària i universitaris, entre altres entitats i persones.

Un dels trets identitaris fonamentals del projecte és la seva predisposició a ser replicat.

Nou cicle de clients del temps

Superat el trimestre, els primers clients del temps encaren el seu últim mes de participació directa al projecte: assolit el quart, hauran de cedir el seu lloc a altres persones derivades des de l’Ajuntament de Terrassa o de Càritas. Per donar continuïtat al procés més enllà d’aquest termini, La Trobada ha iniciat assemblees d’anàlisi, debat i propostes amb els seus clients del temps. També ha convocat propostes obertes a tots els col·lectius que integren la comunitat al voltant del restaurant, com ara un taller de biodansa.

Categories: Assistència

25/06/2013: De colònies becats per la Marató de la pobresa

Escrit per: Marató per la pobresa
La Fundació Catalana de l’Esplai ha rebut aquest estiu el triple de sol·licituds de beca per a colònies que l’any passat. Ha pogut donar resposta a aquesta situació gràcies a les subvencions rebudes, entre les quals hi ha els fons de la Marató per la pobresa.



Categories: Infància

27/05/2013: L’impacte positiu dels projectes socials promoguts per la Marató per la pobresa

Escrit per: Marató per la pobresa
Quan fa un any d'aquesta iniciativa excepcional de TV3, Catalunya Ràdio i la Fundació, el balanç dels 40 projectes socials finançats, que continuen en funcionament, és molt positiu.

El 27 de maig del 2012, la Marató per la pobresa va fer una crida extraordinària per recaptar els fons necessaris per garantir el treball que duen a terme les entitats del tercer sector social a Catalunya. Així, els 4,5 milions recaptats van permetre a 75 entitats posar en marxa o donar continuïtat a 40 projectes socials que combaten situacions de pobresa des de 4 àmbits: assistencial, habitatge, infància i inserció sociolaboral.

Ara, quan tot just fa un any d’aquella iniciativa, es poden fer els primers balanços de l’impacte positiu que els treballs finançats han tingut en els col"lectius més vulnerables.

Gràcies als fons de la Marató per la pobresa, moltes entitats centrades a cobrir les necessitats bàsiques –menjar i roba– de persones en risc d’exclusió han tirat endavant iniciatives com La Trobada, el primer restaurant on es pot pagar amb temps, ideat per l’Associació Local d’Entitats per la Inclusió (ALEI) de Terrassa o els dos nous centres de distribució d’aliments a Banyoles i Palafrugell que han impulsat Càritas Diocesana de Girona i la Fundació Privada Banc dels Aliments. Recentment, la Fundació Futur ha obert al barri del Raval de Barcelona una botiga de plats per emportar a preus assequibles que permet subvencionar menús per a persones sense recursos.

La destrucció de llocs de treball i la consegüent dificultat per entrar de nou al mercat laboral és una de les realitats de la crisi econòmica actual que aborden alguns dels projectes finançats per aquesta Marató extraordinària. En aquest sentit treballa la Fundació Cecot, que gràcies a la iniciativa “Atenció a la nova pobresa” ha permès reinserir al mercat laboral 30 de les 139 persones que ha atès en els primers sis mesos de funcionament.

El "Telenotícies vespre" comparteix l'experiència dels joves que participen en un projecte d'integració socioeducativa a través de la formació en disseny gràfic, que du a terme l'Associació SAÓ-Prat (Suport- Aprenentatge- Orientació).



Els projectes centrats en l’atenció de la infància en risc d’exclusió social també han donat els seus fruits. Hi destaca la iniciativa de beques de menjador impulsada per Càritas i Creu Roja, que ofereix un àpat complet i saludable a més de 1.000 nens catalans. D’altra banda, també han tingut resultats molt positius els espais de convivència per a nens de 0 a 12 anys dirigits a treballar factors que afavoreixin el creixement saludable i l’èxit acadèmic que ha promogut la Associació Casal dels Infants per l'acció social a barris especialment vulnerables de Badalona i Salt.

Finament, en el marc dels projectes dedicats als problemes de l’habitatge, hi destaca la pensió social impulsada per la Fundació Mambré que acull una vintena de persones amb alt risc d’exclusió social en un clima de respecte, solidaritat i confiança.

El "Telenotícies migdia" visita a un dels pisos que gestiona Arrels Fundació, on s'allotgen persones sense llar. Gràcies als fons que van rebre de la Marató per la pobresa han pogut acollir 30 persones més.




Desenvolupament dels projectes socials

Per tal de valorar el grau de consecució dels objectius que les entitats van definir a l’optar als fons de la Marató per la pobresa, la Fundació compta amb la col·laboració d’ ESADE Alumni, que aporta de forma altruista l’experiència en gestió de 80 antics alumnes. Aquests professionals fan el seguiment dels projectes a partir de reunions presencials per observar directament l’evolució dels projectes, de l’anàlisi dels informes que emeten trimestralment les entitats premiades i l’elaboració d’un informe final amb les conclusions del treball.

Està previst que els 40 treballs finançats per la Marató per la pobresa acabin a finals d’aquest 2013.

Consulteu els projectes socials que reben el finançament dels fons de la Marató per la pobresa.
Categories: El programa

16/05/2013: Menja Futur obre la seva primera botiga a Barcelona

Escrit per: Marató per la pobresa
La iniciativa, engegada amb fons de la Marató per la pobresa, proposa un nou concepte de botiga de menjar per emportar: menús a preu assequible que permeten subvencionar àpats per a persones en risc d’exclusió social.

La Fundació Futur ha obert la botiga Menja Futur al barri del Raval de Barcelona. L’objectiu de la iniciativa és doble: d’una banda, proporcionar a tothom plats i menús assequibles i saludables a un preu just - cuinats amb productes de proximitat, ecològics i de comerç just-, i de l'altra, subvencionar àpats a persones amb deficiències alimentàries que no disposen de recursos econòmics suficients.

D’aquesta manera, els ingressos generats amb les vendes de la botiga subvencionaran els menús Tiquet Futur, amb un valor de 2,95 € que es distribuiran a col·lectius vulnerables a través de col•laboradors socials com Càritas, Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Avis Món, Sant Joan de Déu, Arrels Fundació i Fundació Escola Vicenciana. El preu social també inclou el transport a domicili de gent gran amb dificultat de mobilitat. El transport el fa Tallers Bellvitge.

Menja futur s’ha pogut posar en marxa gràcies als 250.000 € que va rebre de la Marató per la pobresa i està previst que obri una altra botiga al barri de Sants.

Notícia emesa en el Telenotícies vespre del dia 16 de maig

Categories: Assistència

16/05/2013: 250 infants i joves del projecte CROMA visiten la UAB

Escrit per: Marató per la pobresa
Alumnes d’escoles i instituts de Sabadell, Rubí i Cerdanyola del Vallès participen, dins del projecte CROMA, que finança la Marató per la pobresa, en una visita al campus de la Universitat Autònoma de Barcelona.

La Fundació Autònoma Solidària organitza la quarta edició de la visita dels infants i joves del projecte CROMA a la UAB. Es tracta d’una jornada de reconeixement per l’esforç fet durant el curs i una oportunitat perquè coneguin la universitat amb els estudiants de la UAB que els han acompanyat en aquest trajecte. Aquest any, la data triada ha estat el 15 de maig.

Durant la jornada, els infants i joves van visitar l’hospital veterinari, van descobrir com funcionen les cabines de traducció simultània i van conèixer els membres del col•lectiu L’Hortet de la UAB, entre altres activitats. Com a cloenda de la jornada, es va organitzar un espai de trobada entre tots els participants i col•laboradors que fan possible els tallers d’estudi del CROMA.

El programa CROMA acompanya, mitjançant voluntaris universitaris, nens i joves entre 8 i 16 anys amb dificultats d’aprenentatge i/o d’integració, la majoria dels quals es troben en risc d’exclusió i viuen en entorns socioculturals desfavorits que condicionen el seu desenvolupament educatiu, emocional i social. Per combatre aquesta situació, els estudiants dinamitzen els tallers d’estudi, donen suport a l’aprenentatge, potencien l’ús de la llengua catalana i promouen activitats engrescadores que els ajuden a entendre millor els continguts curriculars.

Durant el curs 2012-2013, el CROMA ha pogut funcionar gràcies als 45.375 € que va rebre de la Marató per la pobresa.
Categories: Infància

19/04/2013: Cecot presenta el projecte “Atenció a la nova pobresa” al Regne Unit com a bona pràctica europea d’inserció laboral

Escrit per: Marató per la pobresa
El projecte, finançat amb fons de la “Marató per la pobresa”, ha estat triat com a exemple europeu d’iniciativa innovadora en l’àmbit de l’atenció a nous
col·lectius d’usuaris de projectes d’inserció.


En el marc de la iniciativa Grundtvig “New Answers for New Needs” liderada pel centre italià Civiform, el Gabinet d’Estudis Socials de Barcelona i l’entitat britànica Hope in the Community, s’ha organitzat un seminari d’intercanvi de bones pràctiques en què s’ha convidat la Fundació Cecot a presentar la seva experiència en la inserció laboral de la nova pobresa, engegada gràcies a la “Marató per la pobresa”.

El projecte “Atenció a la nova pobresa” té com a objectiu orientar i fomentar la inserció laboral de persones que s’han quedat sense feina a causa de la greu crisi econòmica del país. Els nous usuaris no són persones en risc d’exclusió social, tradicionals beneficiaris de projectes socials d’inserció laboral, sinó persones amb llarga experiència laboral i formació universitària que han perdut el lloc de treball.

Fa tot just un mes que la Fundació Cecot feia balanç dels primers sis mesos de funcionament del projecte, durant els quals 30 de les 139 persones ateses han trobat un lloc de treball.
Categories: Inserció sociolaboral